مراحل رشد ذهنی ، مهارت ها ، دانستنی های ریاضی نهایت استعداد های دانش آموزان در یک موضوع ، نقش مهمی د ر مو فقیت برنامه آموزش ریاضی ایفا می کند
قبل از برنامه ریزی و آموزش ، کسب اطلاعات صحیح در باره ی دانش آموزان ضروری است . معلمان باید همراه با روش های متنوع برای کسب اطلاعات ضروری پنج موقعیت آمادگی برای ارتباط بر قرار کردن با ریاضیات اشراف داشته باشند .
در کنفرانس آموزش ریاضی سال 1974 « رابرت آندر هیل » پنج موقعیت آمادگی را برای طراحی و آموزش ریاضی به معلمان معرفی کرد که عبارتند از :
مهارت ریاضی کودک بستگی دارد. برای مثال کودکی به راحتی اشیا را می شمارد و به کمک مکعب های آموزشی مفهوم تفریق را نشان می دهد و ارزش مکانی اعداد از 9 تا 99 را درک می کند .از منابع مهم برای آمادگی محتوایی می توان به ارزشیابی های روزانه همراه با مصاحبه های انفرادی ، مشاهده عملکرد کودک در فعالیت های عملی و امتحانات اشاره کرد.
آمادگی پرورشی: فعالیت کودک با مواد و ابزارهای متنوعی مانند تصاویر و نمادهای گرافیکی ریاضی ، مدل ها و توضیحات جنبی و جذاب ، سبب افزایش درک مفاهیم ریاضی در او و بهره وری مناسب از آن وسایل می گردد. ا آمادگی پرورشی کودکان در جریان یادگیری به درک آنان دراستفاده از وسایل آموزشی بستگی دارد برای مثال وقتی کودک به آمادگی پرورشی رسیده است که به کمک ابزار آموزشی مانند چوب ومهره ، محاسبه تفریق «47- 207 » را از طریق دسته بندی کردن نشان دهد .
مشاهده فعالیت کو دکان با تصاویر و ابزار ها ی آموزشی ، گوش کردن به توضیحات کلامی آنان در جریان آموزش همراه با تصاویر و مدل ها و بحث های گروهی را می توان روش هایی برای رسیدن به آمادگی پرورشی نام برد.
آمادگی بالندگی : این نوع از بالندگی به مراحل رشد ذهنی کودک مربوط می شود .« ژان پیاژه » عقیده دارد که هر فرد از چهار مرحله رشد ذهنی عبور می کند:
* مرحله حسی – حرکتی (2- 0 سالگی)
*: مرحله پیش عملیاتی ( 7 – 2 سالگی)
*عملیات عینی( 11 – 7 سالگی)
* مرحله عملیات صوری( 11 سالگی تا پیری ) .
طی مرحله ی« حسی – حرکتی » اساس رشد ذهنی و یادگیری کودک به تدریج گذاشته می شود . « تفکر پیش عملیاتی » بیش تر به متمرکز کردن مشخصات واحد منفرد تمایل دارد تا
هماهنگ کردن مشخصات جمع .در این مرحله کودک قادر به درک این موضوع نیست که یک مجموعه خود زیر مجموعه ی یک مجموعه ی بزرگ تر است. در پایان این مرحله ، کودک به مرحله ی درک و فهم مقدار و تعداد اعضای دو مجموعه می رسد . شروع این مرحله در سال های اولیه دبستان اتفاق می افتد و می توان دوره پیش دبستانی تاپایه دوم رادر این مرحله قرار داد.
بیش تر کودکان در دوره ی ابتدایی به مرحله ی « عملیات عینی » می رسند. در طول این مرحله ، کودکان آمادگی عملیات معکوس مانند جمع و تفریق کردن، دسته بندی کردن ودسته بندی کرد مجدداعدادمانند
استفاده از تجزیه محاسبه برای تفریق کردن یک عبارت را پیدا خواهند کرد .
« مرحله عملیات صوری »، که آخرین مرحله ی رشد ذهنی است ، در اواخر دوره ی ابتدایی رخ می دهد.کودکان در این مرحله به تفکر انتزاعی دست می یابند . شما می توانید با مشاهده ی کودک در حین انجام فعالیت ، انجام مصاحبه ، توجه به پاسخ های آنان و امتحانات متنوع ، آمادگی بالندگی آنان را ارزیابی کنید.
آمادگی عاطفی :طرز برخورد کودک با ریاضیات تأثیر بسزایی در دست یابی آنان به موضوعات ریاضی دارد کودکانی که نگرش مثبتی به ریاضی دارند
خواهند دانست که دانش ریاضی زمینه ی انتخاب های شغلی زیادی را برای آنان فراهم می آورد و آمادگی عاطفی بیش تری نسبت به کسانی احساس خواهند کرد که نگرش مثبتی به ریاضی ندارند . برای ارزیابی آمادگی عاطفی می توان به ابزارهای ارزشیابی نگرش ها ، مشاهده ی کودکان در کارگاه ریاضی ، ارزشیابی آنان و مصاحبه با آنهاو والدین اشلره کرد.
آمادگی ضمنی : این آمادگی به میزان آگاهی از کاربردهای ریاضی ارتباط دارد . کودکانی که از کاربرد های روزانه ریاضی آگاهی بیشتری دارند ، آمادگی ضمنی بیشتری دارند و اهمیت ریاضی در برخوردهای روزانه را بیشتر درک می کنند و از آن لذت می برند. آمادگی ضمنی کودکان را می توان با مشاهده ی موارد استفاده ی آنان از ریاضی در طول سال تحصیلی ودر موقعیت های خارج از کلاس مانند کاربرد ریاضی در هنر ، علوم و فعالیت های دیگر ارزیابی کرد . مصاحبه و گفتگو با کودکان و والدین نیز باعث رش آمادگی ضمنی کودکان می گردد.
منابع نزد نویسنده موجوداست .
استفاده با ذکر منبع بلا مانع است. لطفاض نظر خودرا درج نمایید.